دانلود تحقيق در مورد ديدگاه قرآن درباره صرفه جويي و مصرف با word

پنجشنبه 1 مهر 1395
23:37
علی


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود تحقيق در مورد ديدگاه قرآن درباره صرفه جويي و مصرف با word دارای 11 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود تحقيق در مورد ديدگاه قرآن درباره صرفه جويي و مصرف با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود تحقيق در مورد ديدگاه قرآن درباره صرفه جويي و مصرف با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود تحقيق در مورد ديدگاه قرآن درباره صرفه جويي و مصرف با word :

دیدگاه قرآن درباره صرفه جویی و مصرف
صرفه جویی به مفهوم مصرف چیزی به شكل درست و مناسب آن است. این مساله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تاثیرگذار و سرنوشت ساز باشد.
با این همه صرفه جویی علاوه بر اینكه در حوزه اقتصاد شخصی معنا و مفهوم می یابد در حوزه اقتصاد عمومی نیز معنا دارد. امام خمینی (ره) بر این اساس است كه مصرف زیاد و بیش از نیاز در آب و برق را نه تنها نادرست و حرام می داند بلكه آن را ضمان آور دانسته و شخص را نسبت به جامعه مدیون می شمارد.

قرآن نیز به این مساله از ابعاد مختلف پرداخته است؛ زیرا قرآن كتاب هدایت و راهنمایی آدمی به سوی كمال است و به مساله اقتصادی كه ارتباط تنگاتنگی با مساله آسایش و آرامش دارد، توجه داشته و برای این كه انسان در مسیر كمالی حركت كند به مساله اقتصاد و روش های مناسب و درست كسب درآمد و هزینه های آن نیز پرداخته است. بازخوانی نگرش و تحلیل قرآن می تواند در این زمینه برای دست یابی به شیوه های درست كمك كند. نوشتار حاضر تلاشی است تا این مساله را از دیدگاه قرآن واكاوی نماید.
مفهوم صرفه جویی

واژه عربی صرف كه به معنای تغییر و تحویل آمده است در علوم مختلف معانی و مفاهیم گوناگونی را بیان می كند. به عنوان نمونه در علم صرف و نحو به معنای ساختن صیغه های مختلف از یك اصل می باشد كه در ادبیات عربی معروف و مشهور است.

در علوم قرآنی صرفه به معنای بازداشتن شخص از آوردن آیه و یا سوره ای است كه در مقام تحدی انجام می گیرد. در این كه این نظریه درست و یا نادرست است سخنی نیست بلكه تنها بیان این كه صرفه به معنای بازداشتن شخص به شكل تكوینی از آوردن سوره و یا آیه نیز به كار رفته است.

در علم اقتصاد چون سخن از تولید و توزیع و مصرف است واژه صرفه جویی به معنای مصرف درست و مناسب چیزی است كه در اختیار شخص قرار دارد و در ازای آن كار و یا هزینه ای پرداخت شده است. بنابراین صرفه جویی در ارتباط با مصرف چیزی است كه دارای مالیت می باشد و انسان در قبال آن كار و یا هزینه ای پرداخته و یا می پردازد.
صرفه جویی، كم مصرف كردن نیست

عده ای صرفه جویی را به معنای كم مصرف كردن معنا كرده اند ولی به نظر می رسد این معنا نمی تواند اقتصادی باشد؛ زیرا هدف از تولید یك شی اقتصادی، مصرف آن است و مصرف چیزی زمانی به وقوع می پیوندد كه آدمی به آن نیاز داشته باشد و با مصرف آن چیز نیازی از نیازهای وی برآورده می شود. بنابراین شخص لازم است تا در حد نیاز و برآورد آن، چیزی را مصرف نماید و كم مصرف كردن نمی تواند نیاز وی را برآورده سازد، مگر آن كه در مساله نیاز به نیازهای اساسی و نیازهای غیر اساسی و یا نیازهای لازم و غیر لازم توجه داده شود. در این صورت می توان گفت كه مصرف چیزی می بایست در حد برآورد نیازهای اساسی و لازم باشد.

ولی مشكلی كه در این جا خود را نشان می دهد آن است كه همان گونه كه نیازهای آدمی به دو دسته نیازهای اساسی و لازم و غیر اساسی و غیر لازم دسته بندی می شود و به شكلی اولویت خود را تحمیل می كند، در حوزه چیزهایی كه به عنوان مواد مصرفی مورد توجه قرار می گیرد نیز اولویت بندی صادق است. به این معنا كه هرچه نیاز شخص و یا جامعه به چیزی اساسی و ضروری و لازم باشد آن چیز به شكل امری با مالیت بیش تر و اساسی تر مطرح می شود. از این رو ارزش نیازی انسان به چیز اقتصادی، آن چیز را ارزشمندتر می سازد چنان كه كم اهمیتی آن نیز آن را در درجه دوم اهمیت قرار می دهد.

البته این امر به چیزهایی برمی گردد كه ارزش مالی داشته و برای تولید و تهیه آن نیازمند كار و پرداخت هزینه هستیم. بنابراین با آن كه هوا و اكسیژن برای آدمی دارای ارزش و اهمیت بسیار و حیاتی است ولی از آن جایی كه درحال حاضر برای آن هزینه ای پرداخته نمی شود و نیاز به تولید آن نداریم و كاری برای آن انجام نمی دهیم چیزی بی ارزش بوده و از مالیت خارج می شود و سخن از صرفه جویی در آن معنا و مفهومی ندارد؛ ولی اگر فرض كنیم كه در آینده برای تولید اكسیژن مصرفی انسان نیازمند تولید و یا كار برای آن باشیم می بایست برای آن مالیت قرار داده و درباره شیوه های مصرف و استفاده آن سخن بگوییم.

دیدگاه اقتصاددانان درباره صرفه جویی
به هرحال صرفه جویی ارتباط تنگاتنگی با مسأله مالیت و مقدار تولید و توزیع دارد. هر چیزی كه ازنظر مالی ارزشمند و از نیاز بشر به آن بیش تر باشد درباره نحوه و چگونگی مصرف آن نیز مسایل و مطالب بیش تری مطرح می شود.
اقتصاددانان درباره نحوه مصرف به این نكته توجه می دهند كه مراد از صرفه جویی، كم مصرف كردن نیست؛ زیرا می بایست در هر چیزی كه بخشی از نیاز آدمی را برطرف می سازد به مقدار موردنیاز از آن استفاده كرد. بنابراین شخص می بایست در حد نیاز طبیعی خود از هر چیز اقتصادی استفاده كند. تنها مسأله ای كه اقتصاددانان آن را مطرح می سازند این است كه در زمان بحران های اقتصادی و كاهش توزیع و یا تولید چیزی، می بایست به حد اقل بسنده كرد و درحد رفع حاجت و نیاز ضروری از آن استفاده نمود تا فرصت بیش تری به دیگران داده شود.

در حقیقت در زمان بحران سخن از مصرف درحد ضرورت و رفع نیاز است ولی این بدان معنا نیست كه شخص آن چیز را كم مصرف كند. صرفه جویی در این زمان به شكل ضرورت خود را تحمیل می كند و اگر در زمان های دیگر صرفه جویی به معنای مصرف درست و متناسب از كالای اقتصادی است در زمان بحران این نكته از جهات دیگر مورد تأكید قرار می گیرد تا شخص به حد ضرورت بسنده كرده و به قول معروف به مستحبات نپردازد.

به سخن دیگر صرفه جویی در همه حال و هر زمانی چه بحران و چه غیربحران به معنای مصرف درست كالای اقتصادی همانند آب و برق است ولی در زمان بحران تنها برآورد نیازها درحد ضرورت به معنای صرفه جویی است كه نوعی محدودیت را نیز سبب می شود كه تحمیلی از سوی بحران است.

بنابراین صرفه جویی ازنظر اقتصاددانان به معنای استفاده درست و مناسب از كالای اقتصادی و بهره وری و آگاهی نسبت به نیازهای واقعی است.
در این جاست كه مسئله آگاهی و شناخت، خود را بر اقتصاد مصرف تحمیل می كند. در حوزه اقتصاد تولید مسئله این است كه چگونه و چه چیزی را در چه مقدار و حجم تولید كنیم اصلی است كه هر تولیدكننده اقتصادی بدان توجه دارد. در اقتصاد مصرف نیز شخص می بایست به این نكته توجه كند كه چه چیزی نیاز واقعی است و تا چه مقدار می تواند نیاز واقعی او را برآورده كند و افزون بر آن امری بیرون از نیاز واقعی او می باشد؟ به عنوان نمونه مصرف 7 تا 15 لیوان آب برای سلامت مفید و سازنده است. بنابراین 7 لیوان آب نیاز واقعی او را

تشكیل می دهد كه شخص می بایست آن را مصرف كند و كم تر از آن می تواند به او زیان برساند. بر این اساس می توان برنامه ریزی در اقتصاد مصرف را این گونه داشت كه در زمان بحران شخص به جای بیش از 7 لیوان می بایست در همان اندازه مصرف كرده و صرفه جویی نماید. در این صورت نوعی كم مصرفی را می توان در مفهوم صرفه جویی در زمان بحران استنباط كرد ولی این كم مصرفی زیانبار نیست بلكه كم مصرفی در راستای بهینه سازی مصرف در زمان بحران است.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

[ بازدید : 686 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پروژه های ایران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]