دانلود مقاله تأثير تابش اشعه ليزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكترو كوكلئوگرافي و آزمون گسيل

پنجشنبه 1 مهر 1395
23:40
علی


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

دانلود مقاله تأثير تابش اشعه ليزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكترو كوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي گوش) با word دارای 60 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد دانلود مقاله تأثير تابش اشعه ليزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكترو كوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي گوش) با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله تأثير تابش اشعه ليزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكترو كوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي گوش) با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن دانلود مقاله تأثير تابش اشعه ليزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌هاي آزمون الكترو كوكلئوگرافي و آزمون گسيلهاي صوتي گوش) با word :

تأثیر تابش اشعه لیزر هم توان بر وزوز و شاخصه‌های آزمون الكترو كوكلئوگرافی و آزمون گسیلهای صوتی گوش

چكیده:
در پژوهش حاضر، تأثیر تابش اشعه لیزر كم توان بر وزوز بیماران دارای سابقه ضربه صوتی حاد و یا مزمن را بررسی نمودیم. و نیز شاخصه‌های آزمونهای الكتروكوكلئوگرافی و آزمون گسیلهای صوتی ناشی از اعوجاج را نیز قبل و بعد از تابش اشعه لیزر، ثبت و بررسی نمودیم. بیماران حدود 12 جلسه تحت درمان با لیزر كم توان m.w 200 به مدت حدود 42 دقیقه قرار می‌گرفتند و این روند درمان 2 مرتبه در هفته و به مدت 12 جلسه صورت گرفت. طول موج لیزر مورد استفاده n.m 830 بود. ارزیابیهای ادیومتری تون خالص و ادیومتری ایمیتانس و ارزیابی وزوز شامل تطابق بلندی و تعیین زیر و بمی وزوز، میزان بلندی ذهنی وزوز بر حسب معیار قیاسی- دیداری و میزان آزاردهندگی ذهنی وزوز بر حسب معیار قیاسی- دیداری و آزمون الكتروكوكلئوگرافی و گسیلهای صوتی ناشی از اعوجاج نیز قبل و بعد از دوره لیزر درمانی ثبت و بررسی گردید. تطابق بلندی وزوز با تغییرات آماری معناداری را در قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان نشان داد. میزان بلندی ذهنی و آزار دهندگی ذهنی نیز كاهش یافت و لی بدلیل محدود بودن تعداد نمونه‌گیری این اختلاف معنادار نبود.

مقدمه:
وزوز درك صدا یا نویز بدون حضور یك منبع خارجی واقعی می‌باشد كه این عارضه همراه با انواع گوناگون كم شنوایی می‌باشد وزوز اغلب با كم شنوایی ناشی از نویز همراه می‌باشد. مطالعات اپیدمیولویك نشان داده‌اند كه حدود 17% از جمعیت وزوز دارند در حالیكه تنها فقط 5/0 الی 6/1 % به طور شدیدی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در میان افراد با آسیب شنوایی حدود 67% از وزوز رنج می‌برند (Zenker.F 2004)
در این پژوهش، تأثیر اشعه لیزر كم توان را بر وزوز و شاخصه‌های آزمون الكتروكوكلئوگرافی و آزمون گسیلهای صوتی ناشی از اعوجاج را بررسی نمودیم. اشعه لیزر كم توان، یك روش غیر تهاجمی بدون عوارض جانبی می‌باشد كه به جهت پایین بودن توان خروجی لیزر و نیز طول موج منحصر به فرد آن، میزان جذب آن از طریق پوست كاهش یافته و عمق نفوذ پرتو در بافت افزایش می‌یابد. اشعه لیزر كم توان باعث فعالیت ATP سازی در سلولها می‌گردد.

متدو روشها:
پژوهش حاضر بر روی 5 فرد مبتلا به وزوز ناشی از ضربه صوتی صورت گرفت. 3 نفر از بیماران وزوز یكطرفه و 2 نفر دارای وزوز دوطرفه بودند كه مجموعاً 7 گوش تحت درمان با اشعه لیزر كم توان قرار گرفت.
بیماران قبل از دوره درمان، مورد آزمایشات ادیومتری تون خالص و ادیومتری ایمیتانس قرار می گرفتند و در صورت لزوم جهت رد ضایعات فضاگیر، آزمایشات تكمیلی شامل MRI و ABR انجام می‌شد. ارزیابی وزوز بیماران شامل آزمون تطابق بلندی وزوز و تعیین زیر و بمی وزوز در آنها صورت گرفت. و پرسشنامه‌ای جهت بررسی میزان بلندی ذهنی وزوز و میزان آزاردهندگی وزوز بر حسب معیار دیداری- قیاسی- تكمیل می‌گردید. جهت پایش تغییرات احتمالی میكرومكانیكهای حلزونی آزمایشات الكتروكوكلئوگرافی ثبت می‌گردید. در این آزمون، سطح آستانه پتانسیل عمل مركب (CAP)، دامنه CAP و زمان نهفتگی CAP و نسبت دامنه پتانسیل تجمعی به پتانسیل عمل (Sp/AP) ثبت گردید.
آزمون گسیلهای صوتی ناشی از اعوجاج (DPOAE) به صورت رسم Dp-gram در دو سطح شدتی و ثبت می‌گردید.

این آزمایشات قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان صورت می‌گرفت در هر فرد حدود 12-10 جلسه لیزر درمانی به صورت 2 جلسه در هفته صورت می‌گرفت و در هر جلسه در گوش مبتلا به وزوز، تابش اشعه لیزر كم توان با توان m.w200 به مدت حدود 42 دقیقه صورت می‌گرفت. حدود J180 انرژی از طریق تابش به زائده ماستوئید و حدود J 90 انرژی از طریق تابش به مجرای خارجی گوش صورت می‌گرفت.

نتایج:
در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون Parred t-test و آزمون Willcoxon استفاده گردید. تطابق بلندی وزوز قبل و بعد از لیزر درمانی تفاوت آماری معناداری نشان داد. میزان بلندی ذهنی وزوز و میزان آزاردهندگی ذهنی در مبتلایان به وزوز كاهش یافت( ما بدلیل محدویت تعداد نمونه‌ها، اختلاف آماری معناداری را نشان نداد هیچكدام از شاخصه‌های آزمون الكتروكوكلئوگرافی، شامل آستانه CAP، دامنه CAP، زمان نهفتگی CAP و نسبت دامنه SP/AP در مراحل ارزیابی قبل و بعد از تابش اشعه لیزری، از نظر آماری اختلاف معنادرای نشان ندادند.

آزمون DDOAE در سطح شدت ، در تمام بیماران مقادیر منفی و كوچكی را قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان نشان داد.
در سطح شدت در سه نقطه و و و و و قبل و بعد از لیزردرمانی اندازه گیری گردید. نقطه و اختلاف آماری معناداری را نشان داد. بعد از تابش اشعه لیزر، كاهش دامنه در این نقاط دیده می شد.

بحث:
در این پژوهش، نیز در مورد تطابق میزان بلندی وزوز، شاهد اختلاف معناداری بودیم كه در نتیجه محققان Prochatka و همكاران (2000)، كه در بررسی تأثیر لیزر كم توان m.w200 و داروی Egb761 به 26% بهبودی كامل و 36% بهبودی بیشتر از 50% می یافتند.
Hahn.A و همكاران در سال 2001، در مطالعه ای بر روی 200 بیمار، در بررسی تأثیر لیزر كم توان و درمان دارویی EGb761 به 26% بهبودی كامل و 43% بهبودی بیش از 50% دست یافتند. كه لیزر با توان m.w300 را استفاده نموده بودند. این محققین تأثیر تركیبی دارو و لیزر كم توان را بررسی نمودند.
Nakashima و همكاران (2002) در بررسی تأثیر لیزر كم توان m.w60 را در درمان وزوز به كار بردند و به تفاوت آماری معناداری در نتایج ارزیابی وزوز و DPOAE دست نیافتند. گزارش نمودند كه درمان لیزری m.w 60 را جهت كنترل وزوز مؤثر نمی باشد.

Rogowski و همكاران (1999) در مطالعه 32 بیمار تحت درمان لیزر كم توان، معیار دیداری – قیاسی بلندی وزوز و TEOAE را قبل و بعد از درمان به كار بردند و تفاوت آماری معناداری در بلندی وزوز و تغییرات دامنه TEOAE نیافتند.
Mirz.f و همكاران (2000) در یك مطالعه دو سویه كور، با استفاده از لیزر توان m.w50 و طول موج nm830 را در 49 بیمار در كنترل وزوز را بررسی نمودند و با وجود آنكه 18% بیماران بهبودی را نشان دادند، اشعه لیزر كم توان را وسیله ارزشمندی در درمان مبتلایان به وزوز دیر درمان دانستند.
در پژوهش حاضر، بین تأثیر لیزر و تغییرات حلزون با استفاده از آزمون‌EcochG و DPOAE به تغییرات معناداری دست نیافتیم. اما تأثیر لیزر بر بلندی وزوز و كاهش میزان بلندی ذهنی وزوز و میزان آزاردهندگی آن را احتمالاً بدلیل استفاده از از توان بالای لیزر m.w200 می باشد.

میزان بهبودی وزوز در تحقیقاتی كه توان بالاتر لیزر را همراه با داروی EGb6761 به كار برده بودند، بیشتر از تحقیقات دیگر می باشد.
Refrences:
Zenker, and j. Barajas Evaluation of chronic tinnitus patient. Fundacin canaria Para la prevencin de la sordera 2004, http://auditio.com/fcps/tinnitus. htm.

فصل اول

1-1- موضوع و اهمیت آن:
این تحقیق جهت بررسی تاثیر تابش اشعه لیزر كم توان بروزوز و شاخصه های آزمون های الكتروكوكلئوگرافی و گسیلهای صوتی گوش انجام شده است. امروزه تعداد زیادی از افراد از وزوز گوش خود رنج می برند. با وجود تدابیر متعددی كه در این زمینه به كار گرفته شده است هنوز درمان قطعی و معینی برای این مشكل یافت نشده است.
عوامل متعددی در ایجاد این مشكل دخیل هستند كه از جمله آنها می توان به اختلالات حلزونی، ضایعات عصبی و اختلالات مركزی، ناراحتیهای عروقی، اختلالات گردنی و … اشاره نمود. فرد مبتلا به وزوز بسته به میزان بلندی وزوز از احساس صدا در گوش رنج می برد و این مشكل آرامش روحی و روانی شخص را متاثر می سازدDavis (1996) گزارش نمود كه یك سوم از همه بزرگسالان برخی از انواع وزوز را گزارش می كنند و در حدود 10 درصد افراد، وزوز خود بخودی طولانی مدت (P.S.T) را گزارش می كنند كه در حدود 5 درصد آنها دچار وزوز ناراحت كننده نسبتاً شدیدی می باشند و حدود 4-2 درصد افراد مبتلا به مراكز بیمارستانی دارای سرویسهای درمانی ارجاع داده شده اند.
وزوز مشكلی است كه در افراد مبتلا اضطراب و پریشانی، عصبانیت، افسردگی، تحریك پذیری، بی خوابی، آشفتگی، ترس، انزوا ایجاده نموده و كیفیت زندگی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد.

در این تحقیق، تاثیر اشعه لیزر كم توان را بر وزوز بررسی نموده ایم. یكی از كاربردهای بسیار مهم لیزر، در امر پزشكی است. اصولاً به كارگیری انرژی فوتون به جای تیغ جراحی بیش از دو دهه است كه به كار گرفته شده است.
یكی از كاربردهای لیزر در پزشكی، استفاده از لیزرهای كم توان در لیزر درمانی می باشد.

این روش درمان كه شكلی از پرتو درمانی به شمار می رود، در سالهای اخیر مورد توجه پزشكان و متخصصان قرار گرفته است. در این تكنیك طول موج انتخابی پرتوهای لیزر به گونه ای است كه عمق نفوذ فراوانی در بافت داشته و به راحتی از لایه های بافت عبور كرده و به عمق چند سانتیمتری ( حداكثر تا cm7 ) رسیده و با سلول مورد نظر وارد واكنش می شود. در درمان لیزر، انرژی فوتونهای نوری جذب سلول شده، سبب تحریك آن و واكنشهای فتوبیولوژیكی می گردد. از آنجاییكه اشعه لیزر یك محرك بیولوژیك خوب به حساب می آید، از لیزر درمانی می توان در مواردی كه احتیاج به تقویت واكنشهای موضعی و عمومی ارگانیسم هست استفاده كرد.

با توجه به استفاده گسترده و موفقیت آمیز اشعه لیزر در طب، در این مطالعه ما میزان تاثیر تابش اشعه لیزر كم توان را بر وزوز بررسی نموده ایم و جهت بررسی و پایش تغییرات فیزیولوژیك احتمالی حلزون، از آزمونهای الكتروكوكلئوگرافی و آزمون گسیلهای صوتی گوش بهره گرفته ایم.
2-1- متغیرهای اصلی یا لغات كلیدی در مطالعه و تعاریف آنها:
لیزر كم توان ( Low level laser ).
– تعریف شرحی: یك نور متراكم شده ای از طیف قرمز بخش مرئی تشعشعات الكترومگنتیك می باشد كه به هنگام لمس، سرد بوده و بر خلاف لیزر مورد استفاده در جراحی، هیچ دردی ایجاد ننموده و به بافت زنده آسیب نمی رساند.(Tuner ,1999)
– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به لیزر با طول موج nm 830 (با پروب mw 200) گفته می‌شود كه به هنگام لمس سرد می باشد.
وزوز گوش (Tinnitus):
تعریف شرحی:هر گونه صدایی است كه در سر یا گوشها بدون هیچ نوع تحریك مكانیكی صوتی یا سیگنالهای الكتریكی خارجی احساس می شود. منشأ آن می تواند مجموعه ای از علل مختلف باشد كه به نوعی دستگاه شنوایی را درگیر كرده است، در اكثر موارد علت آن ناشناخته می باشد (Anon ,1981)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش وزوزهای سابجكتیو مد نظر می‌باشند كه توسط خود فرد شنیده می‌شود.
آكوستیك تروما (Acoustic-trauma):
تعریف شرحی: آسیب شنوایی ناشی از صدای ناگهانی شدید و آسیب شنوایی طولانی مدت ناشی از در معرض نویز بیش از حد بودن. (stash Brad. A, 1997)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش آسیب شنوایی های ناشی از صدای بلند كه به طور ناگهانی یا در دراز مدت به دلیل در معرض نویز بودن ایجاد شده اند مد نظر می باشد.
تطابق بلندی (Loudness Matching of Tinnitus):
– تعریف شرحی: بلندی عبارتست از توازن دركی از شدت صدا و آزمون تطابق بلندی به معنی تلاش در جهت اندازه گیری كمی شدت وزوز، با یك صوت خارجی در واحد دسی بل می باشد. (Goldstain- shulman, 1997)
تعریف عملیاتی: در پژوهش به تطابق بلندی وزوز با شدت معادل یك صوت خارجی در فركانس معین و با معیار dB اطلاق می‌گردد كه این متغییر به صورت كمی در قبل و بعد از مداخله لیزر كم توان مورد اندازه گیری قرار می‌گیرد.
تطابق زیر و بمی وزوز (Pitch Matching of tinnitus)
تعریف شرحی: تلاش در اندازه گیری زیر و بمی وزوز به صورت كمی در تطابق با فركانس یك صوت خارجی گفته می‌شود كه با واحد هرتز بیان می‌شود. (Goldstain – shulman, 1997)
– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به تعیین زیر و بمی وزوز به صورت كمی در تطابق با فركانس یك صوت خارجی معادل اطلاق می‌گردد كه تغییرات آن قبل و بعد از مداخله لیزر كم توان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به طول مدت زمان كاهش یا وقفه‌ای كه به صورت موقتی پس از قطع صدای پوششی در بلندی صدای وزوز به وجود می‌آید، اطلاق می‌گردد.
معیار قیاسی _ دیداری (Visual Analog Scale)

– تعریف شرحی: معیاری ذهنی (سابجكتیو) برای بررسی بلندی وزوز می باشد كه درآن شدت وزوز روی محوری از اعداد صفر تا 10 ارزش گذاری شده است. ((hazel, 1996
– تعریف عملیاتی: معیار ذهنی برای بررسی بلندی وزوز می‌باشد كه در آن شدت وزوز روی محوری از اعداد صفر تا ده ارزش گذاری شده است. در این مطالعه عدد صفر مؤید عدم وزوز و عدد ده مشخص كننده بالاترین درجه بلندی وزوز می‌باشد. هر چه از صفر به عدد ده روی محور مربوطه میل شود مؤید بالا رفتن بلندی وزوز می‌باشد.
(Ecoch G) الكترو كوكلئوگرافی:

روشی از ثبت پتانسیلهای برانگیخته زودرس شنوایی از حلزون و عصب هشتم جمجمه ای كه شامل میكروفونیكهای حلزونی (CM)، پتانسیل تجمعی (SP) و پتانسیل عمل مركب (CAP) است كه می تواند توسط الكترود مجرا یا پرومونتوری به ثبت برسد ( stach, 1997)

آستانه CAP:
– تعریف شرحی:حداقل سطح صوتی كه در آن موج CAP به صورت قابل تكرار و قابل تشخیص بدست آید. (Hall, 1992)
– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به حداقل سطح صوتی گفته می‌شود كه در آن موج CAP به صورت قابل تكرار و قابل تشخیص بدست آید. كه در سطوح پایین‌تر از آن، هیچ موج مشخصی حاصل نشود.
دامنه (Amplitude):

– تعریف شرحی: شامل اندازه پاسخ برانگیخته بر حسب میكرو ولت ( stach, 1997)
تعریف عملیاتی: اندازه پاسخ CAP بر حسب میكرو ولت است كه در این تحقییق این دامنه بصورت تفاوت ولتاژ بین خط پایه‌ای تا قله موج1N بر حسب میكرو ولت اندازه گیری می‌شود.
نهفتگی (latency):
– تعریف شرحی:به فاصله زمانی بین لحظه مشخص ارائه محرك و ظهور یك تغییر منتظره (اوج یا قعر) در شكل موج پاسخ برانگیخته شنوایی اطلاق می شود.
(hall, 1991)

– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به فاصله زمانی از لحظه ارائه محرك تا ظهور قله موج CAP گفته می‌شود واحد اندازه گیری آن میلی ثانیه است.

پرتوهای خودبخود صوتی گوش (oto acoustic emission)
صوتی با شدت پایین توسط حلزون به طور خودبخودی یا در حضور محرك برانگیخته صوتی، ایجاد می شود و مربوط به عملكرد سلولهای مویی خارجی می باشد. ( stach, 1997)
پرتوهای صوتی اعوجاجی گوش (DPOAE)
– تعریف شرحی:پرتوهای اعوجاجی مكعبی حلزون كه با ارائه دو تون خالص ممتد با فركانسهای f1 و f2 ایجاد شده و در 2f1-f2 اندازه گیری می شود. ( stach, 1997)
– تعریف عملیاتی: در این پژوهش به پرتوهای صوتی اعوجاجی با تون خالص f1 و f2 اطلاق می‌گردد.
3-1- اهداف بررسی :

هدف كلی: تعیین تاثیر تابش اشعه لیزر كم توان برمهار وزوز و شاخصه‌های آزمون‌های الكترو كوكلئوگرافی و گسیل های صوتی گوش
1-3-1- اهداف ویژه :
1- تعیین تاثیر تابش اشعه لیزر كم توان بر میزان بهبودی وزوز توسط آزمون تطابق بلندی وزوز
2- تعیین تأثیر تابش اشعه لیزر كم توان بر میزان بلندی ذهنی وزوز (VAS) در مبتلایان به وزوز
3- تعیین تأثیر تابش اشعه لیزر كم توان بر میزان آزاردهندگی ذهنی وزوز (VAS) در مبتلایان به وزوز
4- مقایسه سطح آستانه های پتانسیل عمل عصب ( CAP) قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
5- مقایسه میزان دامنه پتانسیل عمل عصب (CAP) قبل و بعد ازتابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
6- مقایسه مقدار نهفتگی CAP قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
7- مقایسه نسبت دامنه پتانسیل تجمعی به پتانسیل عمل( SP/AP) قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
8- مقایسه DP-gram آزمون DPOAE در شدت و قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
9- مقایسه DP-gram آزمون DPOAE در شدت و قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز
2-3-1- فرضیه یا سوالات مهم:
1- تابش اشعه لیزر كم توان بر آزمون تطابق بلندی وزوزتاثیر دارد.
2-تابش اشعه لیزر كم توان بر میزان بلندی ذهنی وزوز (VAS) تأثیر دارد.
3-تابش اشعه لیزر كم توان بر میزان آزادهندگی ذهنی وزوز (VAS) تأثیر دارد.
4- سطح آستانه های CAP قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان تغییر نشان می دهد.
5- میزان دامنه CAP قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان تغییر نشان می دهد.
6- مقدار نهفتگی CAP قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان تغییر نشان می دهد.
7- نسبت دامنه پتانسیل تجمعی به پتانسیل عمل( SP/AP) قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز تغییر نشان می‌دهد.
8- DP-gram آزمون DPOAE در شدت و قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز تغییر نشان می‌دهد.
9- مقایسه DP-gram آزمون DPOAE در شدت و قبل و بعد از تابش اشعه لیزركم توان در مبتلایان به وزوز تغییر نشان می‌دهد.
4-1- رعایت نكات اخلاقی:
از آنجا كه مطالعه حاضر، از مطالعات مداخله ای در انسانها می باشد. (clinical trial) انجام مطالعه منوط به كسب رضایت نامه كتبی از افراد خواهد بود و آنها در جریان روند اجرای طرح قرار خواهند گرفت.

فصل دوم
زمینه پژوهش

1-2- لیزر چیست؟
لیزر (LASER) از مجموع پنج كلمه تشكیل شده است كه عبارت است از:
L=Light , A= Amplifi Cation , S= Stimulated , E= Emission ,
R= Radiation , Light Amplification by the Stimuhted Emission of Radiation.
این عبارت به عنوان ” تقویت نور نشر برانگیخته ” ترجمه شده است.

هنگامی كه اتم یا مولكول از یك منبع خارجی انرژی كافی دریافت می كند. الكترونهای آخرین مدار ( مدار پایه) به ترازهای بالاتر منتقل می شود. اندك زمانی الكترون در تراز بالاتر قرار می گیرد و سپس به تزارهای پایین تر سقوط می كند. در هنگام بازگشت به تراز اولیه، انرژی دریافتی خود را به صورت فوتون رها می كند. فوتونهای ایجاد شده از تحریك اتم در این روش را، خود را به صورت فوتون رهامی كند. فوتونهای ایجاد شده از تحریك اتم در این روش را، نشر خودبخودی می‌نامند.(Vitagraf, 2000)
2-2- مشخصات زمانی لیزر:

یكی از مهمترین مشخصه های زمانی لیزر، توان خروجی آن می باشد. تمامی لیزرهای ساخته شده به جهت توان خروجی به دو نوع كلی تقسیم بندی می شود این دو نوع لیزر عبارتند از:
لیزر پیوسته و لیزر پالسی. توان خروجی لیزرهای پیوسته نسبت به زمان، به هیچ وجه تغییر نمی كند. اما توان خروجی لیزرهای پالسی تابع زمان می باشند. در لیزرهای پالسی معمولی، پالسها معمولاً در یك پریود زمانی مشخص ایجاد و تكرار می شوند. تعداد تكرار هر پالس در ثانیه را اصطلاحاً آهنگ تكرار یا ( فركانس ) می نامند. گاهی لیزرها به جهت توان خروجی به انواع قدرت كم، قدرت متوسط و قدرت بالا گروه بندی می شوند.
3-2- كاربرد پزشكی لیزر:

یكی از مهمترین كاربردهای لیزر در امر پزشكی است. ایده اولیه این طرح در سال 1964 هنگامی كه اولین لیزر گاز كربنیك توسط پاتل اختراع شد، مطرح گردید. كاربرد پزشكی لیزر بر اساس برهمكنش فوتونهای لیزر با بافت می باشد. این نوع بر همكنش به پارامترهای مختلفی از جمله توان لیزر، طول موج و خواص اپتیكی بافت بستگی دارد.
بسیاری از متخصصین لیزر در خصوص لیزر پزشكی و بر همكنش نور بر بافت، برخورد فوتون با بافت را در یكی از چهار حالت ذیل قرار می دهند.
1- جذب: در این پدیده انرژی پرتو لیزر در برخورد با بافت بخاطر شرایط فراهم آمده توسط آن جذب می شود.
2- عبور: طول موج پرتو لیزر به گونه ای است كه هیچ گونه بر همكنش با بافت انجام نخواهد داد. لذا اكثر انرژی لیزر از بافت عبور كرده و در محیط منتشر می شود. این پدیده می تواند در بافتهای مجاور اثراتی را ایجاد كند.

3- پراكندگی: محیط بیولوژیك بافت به گونه ای است كه هنگام برخورد پرتو لیزر با آن در محیط بدن پراكنده می شود.
4- انعكاس: در این پدیده در برخورد فوتون های نور لیزر با بافت، اكثریت و یا بخشی از پرتو لیزر منعكس می شود. این پدیده می تواند باعث خطرات جدی برای افرادی كه در اطراف لیزر قرار گرفته اند ایجاد نماید. اگر پدیده انعكاس در داخل بدن و هنگام جراح رخ دهد می تواند سبب تخریب بخشی از بافت شود كه الزاماً باید سالم بماند. (Tuner,1999)
كاربرد پرتو لیزر در زمینه پزشكی، زمینه های مختلفی دارد كه در یك تقسیم بندی، موارد زیر را می توان نام برد.

1- به كارگیری لیزر به عنوان چاقوی جراحی
2- به كارگیری لیزر به عنوان وسیله تشخیص
3- به كارگیری لیزر به عنوان روش تسكین و درمان

گستردگی و فراوانی كاربردهای لیزر بیشتر مدیون طول موجهای آن، ویژگیها و خواص پرتو لیزر و نیز توان خروجی قابل تنظیم آن می باشد. از آنجا كه هر یك از مواد فعال به كار رفته در لیزر قادرند یك و یا چند طول موج مشخص را تولید كنند، لذا هر یك از آنها با توج به خصوصیات لیزر مانند توان خروجی، رفتار زمانی، كوچكی و یا بزرگی پرتو لیزر می توانند یك كاربرد مشخص پزشكی را به همراه داشته باشند.

به كارگیری لیزر به عنوان تسكین درد و درمان بیماری بودن استفاده از داروهای پزشكی را اصطلاحاً لیزرتراپی و این نوع لیزرها را لیزرهای كم توان و یا لیزرهای با شدت پایین می نامند.
لیزرتراپی مدرن ترین كاربرد لیزر در پزشكی است كه ظرف یك دهه اخیر گسترش فراوانی در اكثر نقاط دنیا داشته است. این روش درمان معمولاً به نام های LPLT
( Low Power Laser Therapy) و (Low Level laser Therapy) LLLT نامیده می شود.

لیزرهای مورد استفاده در این روش را Soft Laser می نامند. این عبارت در مقابل Hard Lader به كار رفته است كه بیشتر جراحی با لیزر را شامل شده است.
لیزرهای Soft، قدرت تخریبی جهت تبخیر، یا عمل برش بر روی بافت را به هیچ وجه ندارند. (vitagraf, 2000)
این روش درمان از به كارگیری برهمكنش نور با بافت حاصل شده است و حاكی از اهمیت نقش فوتون و نور برای درمان می باشد. سالهای متمادی است نیاكان و اجداد ما به اهمیت نور خورشید در درمان بسیاری از بیماریها پی برده اند.

روش LLLT در حقیقت مدل پیشرفته همان روش سنتی است كه قابلیت های فراوانی را به خود اختصاص داده است. اگر بدن خود را در معرض نور خورشید قرار دهیم فوتون های مختلف با طول موج و رنگهای گوناگون شروع به بمباران نمودن بدن ما می نمایند. اما وقتی كه همین كار را با پرتو لیزر انجام می دهیم، نور لیزر بخاطر ویژگی ذاتی كه یك باریكه نور موازی با شدت بالا است در عمق بافت بدن وارد شده و با انتقال انرژی فوتون های خود در برخورد با بافت ها سبب تحریك بیولوژیكی سلول می شود.
در روش LLLT به جهت پایین بودن توان خروجی لیزر و نیز طول موج منحصر بفرد آن، میزان جذب پرتو لیزر در پوست كاهش یافته لذا عمق نفوذ پر تو لیزر در بافت افزایش می یابد. دیگر این كه میزان انرژی جذب شده توسط بافت به هیچ وجه سبب گرم شدن و یا صدمه به بافت زنده بیولوژیكی نمی شود. (vitagraf, 2000)

اثرات فیزیولوژیكی نور لیزر:
اثرات فیزیولوژیكی لیزر به پاسخ بافت و برابر انرژی نورانی بستگی دارد. عبارتند از:
1- اثرات شیمیایی
2- اثرات حرارتی
3- اثرات بیوالكتریك
4- اثرات بیوانرژیك یا القای بیولوژیك

الف) اثرات شیمیایی: در واكنشهای شیمیایی، باندهای مولكولی یا اتمی شكسته می شوند كه این امر به كمك انرژی صورت می گیرد و این انرژی باید فركانس و مقدار مشخصی داشته باشد. لیزر می تواند یك منبع بسیار قوی انرژی با طول موجهای دلخواه باشد. واكنش اتمها و مولكولها نسبت به تابش الكترومغناطیس، در كنار سایر مسائل، به طول موج و تداوم میزان انرژی بستگی دارد.
ب) اثرات حرارتی: لیزر از خود انرژی الكترومغناطیسی ساطع می كند كه توسط اتمها و مولكولها در بدن جذب می شود. این مسئله تحرك آنها را افزایش داده باعث ایجاد حرارت می شود. افزایش حرارت در سطح بافت بیشتر بوده و نسبت عكس با عمق بافت دارد. افزایش حرارت در ذراتی كه انرژی لیزر را بهتر جذب می كنند صورت می گیرد و حرارت از این ذرات در بافت پراكنده می شود.

استفاده از لیزرهای قوی، باعث افزایش شدید حرارت در بافت می شود كه در یك راستا در بافت نفوذ می كنند. بافت های بدن انسان شامل تعدادی دو قطبی می باشند و مولكولهایی با قطب مثبت و منفی در آن وجود داشته كه باعث ایجاد زمینه الكتریكی بافت می شوند.
در سطح تحرك یونی، منطقه جذبی یونهای مختلف در بخشهای مختلف طیف نور قرار دارد. خصوصاً منطقه مربوط به Na+ و K+ ، نزدیك به منطقه لیزرهای كم توان می باشند.
غشاء سلول ها در حالت استراحت پلاریزه می باشند و این اختلاف پلاریزاسیون به خاطر حضور یونهای K+ و Mg2+ در داخل سلول Cl- و Na+ در محیط خارج سلول می باشد. اختلاف پتانسیلی كه پتانسیل استراحت نامیده می شود در حدود

mv 90 می باشد كه به علت تقسیم نامساوی یونهای Na+ و K+ در دو طرف غشاء می باشد. علت این تقسیم نامساوی وجود پمپ K+ / Na+ بوده كه با استفاده از انرژی ATP ، یون Na+ را به خارج پمپ می كند.
تحریك رشته عصب با ایجاد جریان سریع یونی از خلال غشاء باعث دپلاریزاسیون می گردد. بدین معنی كه غشاء برای مدتی نفوذ پذیر شده و یون K+ به خارج و یون Na+ به داخل سلول مهاجرت می كنند.

در بیشترین حد پلاریزاسیون ممكن است اختلاف پتانسیل حتی برعكس زمان استراحت شده و بار مایع خارج سلولی در مقایسه با مایع داخل سلولی منفی شود. در این حالت پتانسیل غشاء حدود mv 30- و دامنه كلی پتانسیل فعالیت حدود mv 120=30+ 90 می گردد. این پتانسیل فعالیت موقتی، بخش مجاور فیبر عصبی را تحریك كرده و باعث ایجاد پتانسیل فعالیت در آن می شود. با گذشتن پتانسیل فعالیت، غشاء دوباره پلاریزه شده و به پتانسیل استراحت mv 90 بر می گردد. به این منظور پمپ K+ / ‌Na+ باید فعال گردد كه انرژی مورد نیاز اینكار از طریق هیدرولیز ATP تامین می شود.

لیزر به طور مستقیم روی تحریك یونی تاثیر گذاشتند و باعث افزایش تولید ATP می شود و انرژی آزاد شده از ایدرولیز ATP پمپ K+ / Na+ را فعال می كند. در بافت های دچار آسیب، پتانسیل غشاء عموماً پایین بوده و نتیجتاً در اثر محرك، سریعاً دپلاریزه می شود. در حقیقت، عصب سریعتر به پتانسیل و دپلاریزاسیون رسیده و این مسئله به ایجاد درد و از بین رفتن علمكرد در بافت مورد نظر، منجر می شود. (Tuner,1999)
4-2- اثرات بیوانرژتیك یا القای بیولوژیك:

پرفسور Gurander Alexande از سن پترز بورگ، كسی بود كه ایده اساسی درمان مدرن با لیزر را مطرح نمود. او در كتاب خود در سال 1932 مشاهدات خود روی تقسیم سلولی را شرح داد. او مشاهده كرد كه سلولهای در حال تقسیم در فاز ابتدائی خود برای محیط كشت همسایه خود، نوعی سیگنال ارسال می نماید. این سیگنال سلولهای محیط كشت دوم را نیز تحریك به تقسیم شدن می نماید و او این پدیده را القای بیولوژیكی نامید.
اثرات فیزیولوژیكی لیزر به فركانس ( عكس طول موج)، توان، زمان استفاده، نحوه استفاده ( پیوسته یا غیر پیوسته ) و ضریب جذب بافت ( كه به طول موج بستگی داشته و عمق نفوذ تابش را در محیط مشخص می كند)، وابسته می باشد.
5-2- مكانیسهای فعال سازی ( اكتیواسیون ) نوری

اكتیواسیون نوری در مجموعه بیولوژیكی پیچیده ای چون بدن انسان به صورت یك روند چند مرحله ای به وقوع می پیوندد كه می توان آنرا به صورت زیر شرح داد.
جذب كوانتهای نوری واكنش فتوفیزیكی و فتو شیمیایی اولیه مراحل بینابینی (شامل تشكیل مواد حساس به نور در بافتها و همچنین انتقال انرژی بوسیله اجزاء غشاء سلولی) تشكیل مواد فعال فیزیولوژیك در بافتها فرآیندهای نور هر مورال اثر فتوبیولوژیك نهایی.
در بدن انسان علاوه بر فتورسپتورهای اختصاصی، تعداد زیادی پذیرنده نوری (Photoacceptor) وجود دارد كه از جمله آنها می‌توان از هموگلوبین، پورفیرینها، نوكلئوتیدهای حلقوی و . . . نام برد. تأثیر متقابل چنین فتواكسپتورهایی با گرایشهای نور قرمز و مادون قرمز، سیستم اكسیداسیونی را فعال كرده و به تغییرات ساختمانی و متابولیكی DNA، RNA و پروتئینها می‌انجامد.

این فرآیندبه نوبه خود به تغییر فعالیت سنتیكی سلولها در جهت فعال شدن آن منتهی می‌شود.
در مورد استفاده گسترده از اشعه لیزر با توان پایین در پزشكی، تمام مراحل بینابینی تأثیرگذاری لیزر بر موجود زنده دارای اهمیت بسزایی هستند. در این میان روند نورپذیری (photoacception) اولیه و تغییرات بعدی آن به واسطه واكنشهای فتوشیمیایی و فتوفیزیكی در فهم مكانیسم‌های فتوبیولوژیك جالب توجه است هنگام فرآیندهای فتوبیولوژیك در بافتها مواد بینابینی مثل رادیكالهای آزاد، یون رادیكالهای اكسید و احیاء شده، پسر اكسیدها و دیگر مواد، تشكیل و تبدیل می‌شوند كه اگر چه مرحله كوتاهی را تشكیل می‌دهند ولی برای وقوع واكنشهای بعدی اهمیت زیادی دارند.

احتمال آن می‌رود كه جذب نور توسط مولكولهایی چون پورفیرین‌ها و یا فلاووپروتئین‌ها می‌تواند باعث ایجاد اكسیژن یك ظرفیتی بعنوان یك رادیكال آزاد شود. (Tuner, 1999)
6-2- وزوز:
در یك دسته بندی كلی از وزوز می‌توان آن را به دو گروه 1- وزوز عینی Objectiv 2- وزوز ذهنی (Subjectiv) تقسیم بندی نمود.
1-6-2- وزوز عینی: وزوز‌هایی كه توسط افراد دیگر نیز شنیده می‌شود.
دلایل احتمالی وزوز عینی: ابنرمالیهای ماهیچه‌ای، فعالیتهای اسپاستیك عضله كام، فعالیتهای اسپاتیك عضله ركابی، ابنورمالی شیپور استاش باز، ابنرمالیهایی در رگهای خونی بزرگ نزدیك گوش، تومورهایی در فضای گوش میانی یا نواحی اطراف، شكستگی استخوان گیجگاهی، اختلال ارتباطی بین سیاهرگ و سرخرگ مجاور هم، باریك بودن دیواره شریان كاروتید، فشار خون بالا، هیپرتیروئیدیسم و هیپوتیروئیدیسم.

2-6-2- وزوز ذهنی: وزوزی است كه فقط توسط فرد مبتلا شنیده می‌شود.
دلایل احتمالی وزوز ذهنی: كم شنوایی ناشی از نویز، كم شنوایی ناشی از سالخوردگی، عفونت گوش، واكس گوش، اتوسكروز، مشكلات پرده گوش، واكنش در مقابل دارو، بیماریها اتوایمون، بیماریها یا اختلالات شیمیایی مغزی، مسمومیت، اختلالات متابولیكی، جراحیهای بسته سر، واكنشهای توكسیك به مواد استنشاق شده و یا بلعیده شده، اسكروز متعدد (M.S)، مننژیت، انسفالیت، شوانوم اكوستیك، اختلالات و بیماریهای مغزی.
این عارضه همراه با انواع گوناگون كم شنوایی می‌باشد وزوز اغلب با كم شنوایی ناشی از نویز همراه می‌باشد. مطالعات اپیدمیولویك نشان داده‌اند كه حدود 17% از جمعیت وزوز دارند در حالیكه تنها فقط 5/0 الی 6/1 % به طور شدیدی تحت تأثیر قرار می‌گیرند. در میان افراد با آسیب شنوایی حدود 67% از وزوز رنج می‌برند
(Zenker.F 2004)

7-2- مروری بر مطالعات و آمار موجود:
Shiomi.Y و همكاران (1997)، تاثیر تابش اشعه لیزر كم توان را از طریق مجرای خارجی گوش بر وزوز 38 بیمار مقاوم به درمانهای طبی گوناگون را بررسی نمودند. در این بیماران، اشعه لیزر mw 40 با طول موج n.m 830 به مدت 9 دقیقه از طریق مجرای خارجی گوش به حلزون تابانده می شد. این درمان یك مرتبه در هفته و حدود 10 مرتبه و بیشتر صورت می گرفت. برای ارزیابی سابجكتیو تاثیر درمان، بیماران تغییرات بلندی و پایایی و میزان آزار دهندگی وزوز را قبل و بعد از درمان در 5 مقیاس امتیاز بندی می نمودند. با وجود اینكه فقط 26% از بیماران، علائم بهبودی در بلندی و میزان آزار دهندگی وزوز به ترتیب تا حدود 58 و 55 درصد گزارش نمودند. این محققین لیزر درمانی را به عنوان تلاشی ارزشمند در درمان بیماران با وزوز دیر درمان گزارش نمودند.

Mirz F و همكاران (2000) تاثیر اشعه لیزر كم توان در درمان وزوز را در یك مطالعه پلاسیبو – كنترل دو سویه كور در 49 بیمار با وزوز یكطرفه و دو طرفه مزمن و شدید را مورد مطالعه قرار دادند. در هر جلسه اشعه لیزر با توان mw 50 و طول موج

nm 830 حدود 10 دقیقه از طریق مجرای خارجی گوش به بیمار تابانده می شد. نتایج اصلی با استفاده از تطابق سایكو آكوستیكی بلندی و زیر و بمی وزوز، معیار قیاسی – دیداری بلندی ذهنی و آزار دهندگی وزوز و امتیازات پرسشنامه های ویژه وزوز و پرسشنامه های روانی – اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند. فقط 18% از بیماران بهبودی متوسط بدون تفاوت آماری قابل توجهی بین گروه لیزر پلاسیبو و گروه لیزر فعال گزارش نمودند.

Rogowski M و همكاران (1999) در یك مطالعه پلاسیبو – كنترل بر روی 32 بیمار، تاثیر لیزر كم توان را در درمان وزوز بررسی نمودند و معیار قیاسی – دیداری و آزمون پرتوهای صوتی خود بخودی برانگیخته با اصوات گذرا (TEOAE) را قبل و بعد از درمان اندازه گیری و ثبت نمودند. هیچ تفاوت آماری قابل توجهی بین گروه بیماران لیزر فعال و گروه بیماران لیزر پلاسیبو در بلندی و آزار دهندگی وزوز و تغییرات دامنه TEOAE مشاهده ننمودند و هیچ ارتباطی بین لیزر كم توان و تغییرات میكرومكانیك حلزونی نیافتند.

Prochazka M (2000) در تحقیقی بر روی 37 بیمار با میانگین سنی 60 سال، تاثیر لیزر كم توان و داروی EGB761 و توانبخشی فیزیوتراپی را با هم بررسی نمودند. بیماران در هر جلسه درمان لیزری، از طریق ماستوئید cm2 / J 90 اشعه لیزر به صورت پیوسته و cm2 / J 45 اشعه لیزر با فركانس مدولاسیون Hz5 و از طریق مجرای خارجی گوش، cm2 / J 50 اشعه لیزر به صورت پیوسته و cm2 /J 25 اشعه لیزر با فركانس مدولاسیون Hz5 را دریافت می نمودند و هر فرد دو جلسه در هفته و در طی 8 الی 10 جلسه لیزر دریافت می نموده حدود 26% از بیماران بهبودی كامل و 36% بیماران بهبودی بیشتر از 50% و 19% از بیماران بهبودی كمتر از 50% را نشان دادند و در 19% از بیماران درمان تاثیری بر كنترل وزوز نداشت.
Prochazka. M (2001) در یك مطالعه جامع بر روی 200 بیمار در طی سه سال تاثیر لیزر كم توان و داروی EGb761 و فیزیوتراپی را بررسی نمودند و آنها لیزر با تون m.w 300 را به كار می برند. هر فرد 2 مرتبه در هفته دور طی 10-8 جلسه لیزر دریافت می نمود. 16% از بیماران درمان تاثیری دركنترل وزوز نداشت. 15% از بیماران بهبودی كمتر از 50% نشان دادند و 43% از بیماران بهبهودی بیش از 50% نشان دادند و 26% از بیماران كاملاً بهبهود یافتند.

Hahn. A و همكاران (2001) تاثیر تركیبی درمان با لیزر و داوری EGb761 را در 120 بیمار با روز مزمن 10 ساله را مورد بررسی قرار دادند. داروی EGb761 سه هفته قبل از شروع لیزر درمانی به بیماران تجویز می گردید. و بیماران m.g 80 تا ناكان یا تبوكان را 3 مرتبه در وزوز دریافت می نمودند. و بیماران ده جلسه لیزر درمانی به مدت10 دقیقه را در طی سه هفته دریافت می نمودند و اشعه لیزر با طول n.m 830 و توان mw 200 از طریق ماستوئید و مجرای خارجی گوش به صورت اشعه ممتد و پالسی به كار گرفته می شد. و تستهای ادیومتری ابجكتیو ادیومتری تون خالص و ادیو متری گفتاری و شدت و فركانس وزوز قبل و بعد از درمان مورد بررسی قرار می گرفت. بهبهودی وزوز در 61 بیمار، 8/50 درصد از بیماران مشاهده شد. و با ادیومتری نتایج تایید می گردید.

Nakashima . T و همكاران (2002) تاثیر تابش اشعه لیزر از طریق مجرای خارجی گوش را در درمان وزوز در یك مطالعه پلاسیبو – كنترل دو سویه كور در 68 گوش مبتلا، در 45 بیمار با وزوز یك طرفه و دو طرفه را بررسی نمودند. در این بیماران اشعه لیزر فعال و لیزر پلاسیبو یك مرتبه در هفته به مدت 6 دقیقه از طریق مجرای خارجی گوش با توان m.w 60 تابانده می شد. و تابش اشعه لیزر 4 مرتبه در طی 4 هفته گرفت. برای ارزیابی بلندی، پایایی و میزان آزار دهندگی وزوز پرسشنامه ای قبل و بعد از تابش اشعه لیزر به كار گرفته می شد و همچنین بلندی و فركانس وزوز و آزمون پرتوهای صوتی اعوجاجی گوش نیز قبل از و بعد از درمان مورد ارزیابی قرار می گرفت. هیچ تفاوت آماری معنا داری بین گروه های لیزر فعال و لیزر پلاسیبو در ارتباط با بلندی، پایایی و آزار دهندگی وزوز مشاهده نشد و این محقیقن گزارش نمودند كه اشعه لیزر m.w 60 یك روش موثر در درمان وزوز بیماران نمی باشد.

فصل سوم

1-3- روند اجرای كار:
در این پژوهش، كلیه بیماران با شكایت از وزوز سابجكتیو كه سابقه اكوستیك ترومای حاد و با مزمن داشته‌اند، مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به رعایت موارد كنتراندیكاسیون استفاده از لیزر كه به شرح ذیل می باشد، افراد وارد مطالعه می‌شدند.
نئوپلاسمهای بدخیم،
توده‌های خوش خیمی كه تمایل به بدخیمی دارند.
سل فعال ریوی
بیماریهای ریوی همراه با نارسایی تنفسی درجه 3
تمام طول دوره بارداری

بیماریهای سیستم عصبی- روانی همراه با اختلالات شدید پانیك
كلیه بیماران از روند اجرای تحقیق اطلاع كامل داشتند. لذا با توجه به اینكه این پژوهش به یك مطالعه مداخطه‌ای- تجربی بود، افرادی كه تمایل به شركت در این طرح پژوهشی داشتند، رضایت نامه كتبی را جهت آگاهی از روند اجرای طرح پژوهش، امضاء می‌نمودند و تمام مبتلایان مورد مطالعه در زمان بررسی با هیچ روشی تحت درمان نبوده و اقدامات قبلی درمانی نیز در مورد آنها بی حاصل بوده است.

افراد در بدو ورود به مطالعه مورد معاینات كامل گوش و حلق و بینی قرار می‌گرفتند. آزمونهای ادیومتری تون خالص، ادیومتری ایمیتانس و ارزیابی وزوز شامل تطابق بلندی وزوز تطابق زیر و بمی وزوز، حداقل سطح پوشش‌پذیری وزوز و اندازه‌‌گیری پدیده وقفه پایدار، قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان انجام می‌شد.
بلندی و شدت وزوز و میزان آزاردهندگی وزوز با استفاده از معیار دیداری – قیاسی با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از تابش اشعه لیزر كم توان مورد بررسی قرار می‌گرفت.
آزمون الكترو كوكئو گرافی و آزمون DPOAE در دو سطح شدتی و قبل و بعد از تابش اشعه لیزر ثبت می‌گردید.
1-1-3- ادیومتری تون خالص:

در این پژوهش آزمون تون خالص راه هوایی در فركانسهای 25/0، 5/0 ، 1، 2، 3، 4، 6، 8 كیلوهرتز و آزمون راه استخوانی در فركانسهای 25/0، 5/0 و 1 و 2 و 3 و 4 كیلو هرتز مورد ارزیابی قرار می‌گرفت و این كار توسط ادیومتر دو كاناله مارك
Madsen OB 8 22 صورت می‌گرفت.


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

[ بازدید : 983 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پروژه های ایران است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]