دانلود مقاله AgentدرOriented Information System با word
دانلود مقاله AgentدرOriented Information System با word دارای 20 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد دانلود مقاله AgentدرOriented Information System با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي دانلود مقاله AgentدرOriented Information System با word،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد
بخشی از متن دانلود مقاله AgentدرOriented Information System با word :
چكیده
سیستمهای اطلاعاتی عمدتاً از یك تناقض رنج میبرند. محیطهای عملیاتی آنها با اصطلاحاتی مثل عامل، مسئولیت، اهداف و كار و منابع درك میشود حال آنكه سیستمهای اطلاعاتی خودش از یك سری ماژولهای نرمافزاری، ساختارهای داده و رابطها تشكیل شده است. این مقاله یك روش ایجاد نرمافزار را بیان میكند. كه این ناهمگونی را با دخالت مفاهیمی مثل عامل و هدف به عنوان اصول پایه در مراحل طراحی و تحلیل، از بین میبرد. عملاً این روش با Frameworkی بنام I*، یك Framework مدل كردن برای احتیاجات اولیه،همراه است و نه تنها در تحلیل اولیه بلكه در تمام مراحل تولید نرمافزار از آن بهره میگیرد.
1-معرفی:
معمولاً محیطهای عملیاتی با اصطلاحاتی مثل عامل، مسئولیت، اهداف و كار و منابع درك میشود در حالیكه سیستمهای اطلاعاتی اجتماعی از ماژولهای نرمافزاری، ساختارهای داده و رابطها میباشند. این تناقض عاملی در جهت فقر كیفیت سیستمهای اطلاعاتی است. همچنین موجب شكستهایی در سیستمهای اطلاعاتی تجاری میشود.
هدف این مقاله بیان یك متد تولید نرمافزار است كه روی مفاهیم Agent (عامل) و Goal (هدف) درك میشود. این قید این امكان را فراهم میآورد كه این مفاهیم را برای توضیح محیطهای سازمانی بكار ببریم.
Framework تولید نرمازار كه*(i)Tropos نام دارد و از دو واژه
Easily Changeable و Easily Adaptable میآید در مرحله تحلیل احتیاجات اولیه بكار میرود.
روش ارائه شده از چهار قسمت برای تولید نرمافزار استفاده میكند:
1-احتیاجات اولیه : در ارتباط با درك مشكلات و احتیاجات یك جایگاه سازمانی میباشد. خروجیهای این مرحله یك مدل سازمان یافته است كه شامل عاملهای (Actor) مناسب و اهداف بین آنهاست.
2-احتیاجات ثانویه : در این مرحله سیستم در محیط عملیاتیش، مورد تفسیر قرار میگیرد و همه احتیاجات عملیاتی و غیر عملیاتی سیستم در این مرحله شناخته میشود. (توابع مناسب + كیفیتهای مناسب)
3-طراحی معماری : معماری سیستم در اصطلاح زیر سیستمهایی كه با جریان داده و كنترل به هم ارتباط دارند، تعریف میشود.
4-طراحی جزئی : یك اجزاء موجود در بخش معماری با جزئیات بیشتری تعریف میشود (ورودیاش، خروجیاش، كنترلها و اطلاعات مناسب دیگر برای هر جزء)
2- مثال :
فروشگاه گل یك مغازه است كه انواع گلها را میفروشد و انتقال میدهد. مشتریهای گل فروشی میتوانند كاتالوگی كه محصولات موجود را نمایش میدهد، برای سفارش دادن (از راه دور یا On-Site) بكار ببرند. كه این كاتالوگ بطور منظم بروز میشود. برای افزایش بازار جهانی فروشگاه گل تصمیم به خردهفروشی از طریق اینترنت میكند. با نصب چنین سیستمی، مشتری میتواند محصولات مغازه را سفارش دهد (یا از طریق تلفن، یا از طریق اینترنت یا شخصاً).
نام سیستم اینترنتی Flower Alive است.
1-2: اهداف پروژه :
هدف اصلی سیستم جدید فراهم كردن این امكان برای مشتری كه بتواند انواع مختلف گلها را ببیند و گلهای مورد علاقه خود را بتواند سفارش دهد.
2-2: توضیحات :
این سیستم طراحی میشود تا هر مشتری بتواند بطور بالقوه از طریق دسترسی به اینترنت و یك Web Browser، به سیستم دسترسی داشته باشد. همچنین نیازی به ثبت نام و مراحل شناسایی، برای مشاهده كاتالوگ نیست. (استفاده رایگان) حتی اگر مشتری چیزی نخرد هم سیستم او را به عنوان مشتری در نظر میگیرد. مشتریان میتوانند هم كاتالوگ را ببینند و هم میتوانند یك گل خاصی را در پایگاه داده جستجو كنند. همچنین كاتالوگ گلها را به سه گروه تقسیم كرده تا مشتریان بتوانند انواع گلها را ببینند و با هم مقایسه كنند.
جزئیات هر گل شامل – نام، توضیح كوتاه، نام تجاری، سال معرفی گل، هزینه میباشد كه توسط سیستم ارائه میگردد (برای هر گل)، هنگامی كه یك مشتری تصمیم میگیرد یك گل را بخرد آن گل را به كارت خرید خود اضافه میكند.
سیستم نیز بعد از چك كردن گلهای خریده شده، این امكان را برای مشتری فراهم میآورد كه اطلاعاتش مثل نام و آدرس و كارت اعتباری و.. را از طریق تلفن یا اینترنت (توسط فرمهای استاندارد) در اختیار فروشگاه( سیستم) قرار دهد.
3-احتیاجات اولیه:
در طول تحلیل احتیاجات، مهندس احتیاجات به تحلیل و تسخیر مقاصد و اهداف سرمایهگذاران (متقاضیان سیستم) میپردازند. این مقاصد، به عنوان اهدافی كه عاقبت به نیازهای عملیاتی و غیر عملیاتی منجر میشود، توسط برخی اشكال تحلیل Agent Oriented مدل میشوند. در I*، احتیاجات اولیه شامل Actorهای اجتماعی است كه برای 1-دستیابی به اهدافشان (Goal) یا 2- كارهایی كه باید انجام دهند (Task) یا 3-منابعی كه باید بدست آورند (Resource) به هم متصلند.
در I*، دو مدل داریم:
1-مدل وابستگی استراتژیك : برای توضیح شبكه از ارتباطات بین Actorها.
2-مدل منطقی استراتژیك : برای توصیف و حمایت استدلالهایی كه در مورد ارتباطات هر Actor با دیگر Actorها بحث میكند، بكار میرود.
مدل وابستگی استراتژیك : یك گراف كه هر نودش یك Actor با نمایش می دهد و لینگ بین دو Actor نشان میدهد كه یك Actor برای ارضاء نیازهایش (اهدافش) به دیگری وابسته است. Actorی كه به دیگری وابسته است را Depender و دیگری را Dependee مینامند.
ناحیه اطراف مركز وابستگی را Dependum مینامند. با وابستگی روی Actor ها، یك Actor میتواند اهدافش را بدست آورد كه در غیر اینصورت (عدم وابستگی) نمیتوانست به تنهایی آنها را بدست آورد یا حداقل به راحتی قادر به كسب این اهداف نبود و كیفیت نیز تحت تاثیر قرار میگرفت (بدتر میشد) نكته شایان ذكر اینست كه یك Depender به علت وابسته بودن به Dependee آسیب پذیر است. یعنی اگر Dependee با شكست مواجه شود ، Depender نیز در رسیدن به اهدافش با مشكل روبرو میشود.
شكل 1، آغاز تحلیل احتیاجات اولیه را نشان میدهد. كه از دو Actor مناسب در فروشگاه گل تشكیل شده است.
دو Actor بنامهای مشتری (Customer) و فروشگاه گل (Flower Shop) كه اهداف فروشگاه گل عبارتند از :
1-پردازش سفارشات مشتری
2-رضایت مشتری
3-افزایش بازار جهانی
چون 2 و 3 براحتی قابل تعریف نیستند آنها را در اصطلاح اهداف نرم مینامیم و در اشكال ابرقرار دارند.
بعد از اینكه سرمایهگذاران و اهداف آنها مشخص شدند یك تحلیل Mean-End مشخص میكند كه چگونه این اهداف میتوانند عملاً، از طریق شركت Actorی دیگری (كه هنوز ممكن است شناسایی نشده باشد)، بدست آید.
تحلیل Mean-End را برای هدف نرم افزاریش بازارجهانی، بكار میبریم. (شكل 2) عمل محوری برای ارضاء این هدف نرم، Run Shop است.
در اینجا Run Shop یك Task است. (داخل،6 ضلعی)
Task بعنوان یكی توالی از مراحل كه متمایل به انجام بعضی اهداف نرم هستند تعریف میشوند.
همانطور كه در شكل 2 میبینیم Task، Run Shop به سه هدف شكسته شده كه انجام شدن این اهداف منجر به اجرای Run Shop میشود.
همانطور كه میبنیم هدف پردازش سفارش مشتریان نیز به سه Task شكسته میشود.
و عمل شكستن آنقدر ادامه مییابد تا تحلیل Mean-End بتواند یك Actor را شناسایی كند كه یا – یك هدف را انجام دهد یا بتواند منابعی را ارائه كند.
وابستگی به منابع روی Actor فروشگاه گل مثالی از این مورد است.
تحلیل احتیاجات ثانویه :
-تحلیل احتیاجات ثانویه یك سند بیان كننده احتیاجات است كه همه احتیاجات عملیاتی و غیر عملیاتی سیستم در آن مشخص میشود.
-در اینجا (در I*) سیستم نرم افزار بعنوان یك یا چند Actor، با چندین Actor دیگر از محیط عملیاتی (در مدل استراتژیك) شركت میكند.
به عبارت دیگر سیستم بعنوان یك یا چند Actor كه برای ارضاء هدف سرمایهگذاران، در مدل شركت دارند به تصویر كشیده میشود. برای مثال سیستم Flower Alive به عنوان یك Actor در مدل وابستگی استراتژیك آمده است.
مطابق مدل Customer به Flower Shop برای خریدن گل وابسته است. مغازه گل فروشی (Flower Shop) برای تهیه گلهای با كیفیت به تهیه كننده گل (Supplier) وابسته است.
و به همین ترتیب ارتباطات زیر بین Actorها وجود دارد:
: Customer سفارش گل از طریق اینترنت Flower Alive
اگر چه مدل وابستگی استراتژیك هشدارهایی در باره اینكه چرا پردازشها در یك راه خاص ایجاد میشوند تهیه میكند اما آن امكان پیشنهاد دادن و بیان و ارزیابی پیشنهادها را ندارد. و این وظیفه مدل منطقی استراتژیك است.
یك مدل منطقی استراتژیك یك گراف است با 4 نوع از نودها:
1-نودهای هدف (Goal) 2-نودهای كار(Task) 3-نودهای هدف نرم (Soft Goal) 4-نودهای منبع (Resource) و2 نوعLink دارد : لینك های Mean-End و Decomposition . یك گراف منطقی استراتژیك میتواند موقعیتهایی كه هر Actor میتواند، از بین چندین پیكربندی وابستگی انتخاب كند را بیان كند.
-در شكل 4، تحلیل، یك Task ریشه Internet Shop Manager را اصل قرارداده كه بطور مثبت برای هدف نرم Increase Market Share ظاهر میشود.
واضح است كه هرچه تحلیل ثانویه پیش میرود مسئولیتهای بیشتری كشف میشود (برای سیستم Flower Alive) و وابستگیهای دیگری برای سیستم ایجاد میشود. به علاوه سیستم به چندین Sub-Actor تقسیم میشود كه این مسئولیتها را به عهده میگیرند كه این كار ]پیدا كردن وظایف دیگر[ از طریق تحلیل Mean-End در طول تحلیل استراتژیك منطقی انجام میشود. همانطور كه در شكل میبنیم Internet Shop Manager به چندین هدف تقسیم میشود.
و همچنین شناساندن مشتری به سیستم ازطریق فرمهای Secure تاثیری مثبت در هدف نرم Security (امنیت) دارد، در حالیكه انجام این كار از طریق فرمهای استاندارد تأثیر منفی روی هدف نرم امنیت دارد.
وابستگیهای Keyword Search و Place Order مطابق شكل 4 تاثیر منفی در هدف نرم امنیت دارند.
همچنین هدف نرم Secure (امنیت) تاثیر منفی در هدف نرم Usable (كارا) دارد. – به همین ترتیب On-Line Catalog بطور مثبت برای هدف نرم Get Internet Customer شركت میكند.
نتایج این تحلیل یك مجموعه از Actorهاست كه به هم وابستهاند.
[ بازدید : 876 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما : ]